Skövde-Mariestad får inte batterifabrik

Idag, tisdag, har företaget Northvolt AB meddelat att det blir Västerås och Skellefteå som går vidare till nästa steg i deras process att etablera Europas största batterifabrik.

Skövde-Mariestad, som med en gemensam ansökan var kvar bland de sista, är därmed ute ur processen.

- Det är självklart riktigt trist att vi faller på mållinjen. Samtidigt har vi fått med oss otroligt värdefulla erfarenheter som vi kommer ha stor nytta av i arbetet med att locka andra etableringar till oss. Jag är jättestolt över det arbete vi som gjort och inte minst över samarbetet med Mariestad, vilket varit en styrka i den här processen och något som vi vill utveckla ytterligare framöver, säger Katarina Jonsson, kommunstyrelsens ordförande i Skövde.

– Vi har satt oss på kartan i och med detta! Jag är extremt nöjd över den kraftsamling och allt positivt vi åstadkommit tillsammans med Skövde, det var vår infrastruktur som inte höll oss kvar. Att vi kom så här långt och blev en av toppkandidaterna kommer att leda till mycket positivt för oss i framtiden. Vi är redan inne i diskussioner kring nya etableringsförfrågningar, säger Johan Abrahamsson, kommunstyrelsens ordförande i Mariestad.

Från början var det ett 40-tal kommuner som var med och ansökte om att få etableringen. Av dem valdes åtta svenska och två finska kommuner ut som gick vidare till nästa steg, däribland Skövde-Mariestad. I maj var företrädare för Northvolts på plats i Mariestad för att veta mer om förutsättningarna att etablera i Skövde-Mariestad.

Skövde-Mariestad var med bland de absolut sista kandidaterna i gallringen men följande parametrar blev avgörande.

  • E20. Northvolt befarar att utbyggnaden av E20 blir klar för sent.
  • Hamn. Mariestad saknar hamn för handelssjöfart.
  • Passagerarflyg. Brist på avgångar till/från Skövde flygplats.
  • Kinnekullebanan trafikeras inte av SJ vilket gör att passagerartrafiken bedöms vara för liten.