Faktura till Skövde kommun

Enligt beslut av kommunstyrelsen ska samtliga inkommande fakturor till Skövde kommun vara elektroniska. Detta både för att spara pengar, miljö och för att få mer effektiva rutiner.

Vid upphandling ställer kommunen krav på elektronisk faktura. Skövde kommun tar emot EDI fakturor så väl som Svefakturor och samarbetar med de flesta operatörerna. 

Förutom att spara på porto och brevpapper gör du även en insats för miljön. Det är varken krångligt eller dyrt för dig att skicka e-faktura.

Så här gör du

För att underlätta för dig som leverantör har Skövde kommun ett samarbete med flera systemleverantörer och banker som kan leverera enkla lösningar som genererar elektroniska fakturor. Om du har ett kundfaktureringssystem har du sannorlikt redan stöd för detta, kontakta din systemleverantör.

Om du inte redan har eller vill investera i någon programvara erbjuder vi även en helt kostnadsfri tjänst där du registrerar fakturorna manuellt. Se länk "Skicka e-faktura" till höger på sidan.

Obligatorisk fakturareferens

Alla leverantörsfakturor som inkommer till kommunen ska innehålla en giltig fakturareferens enligt format, YY+6 siffror. Referensen lämnas vid beställningstillfället.

Pappersfaktura, i undantagsfall

Har du som leverantör i dagsläget inte möjlighet att skicka din faktura elektroniskt ska du ange fakturaadress:

Skövde kommun
Box 294
541 26 Skövde