Kontaktcenter på topplacering i Sveriges kommuner och regioners kvalitetsmätning!

Kontaktcenters medarbetare är riktiga guldstjärnor då de nu kan titulera sig som 7:e bästa Kontaktcenter i Sverige. Stort grattis!

Det är Sveriges kommuner och regioner som genomfört kvalitetsmätningen på flertalet av alla kommuner i landet. Skövde kommuns Kontaktcenter har alltså förbättrat sig till en fantastisk 7:e plats från plats 28 2018. Något som de har jobbat hårt med under året.


Hur går mätningen till?
Under ett antal år har SK(L)R Sveriges kommuner och regioner, genomfört en kvalitetsmätning på flertalet av alla kommuner i landet. Skövde kommun har deltagit i mätningen sedan 2017. Ca 150 kommuner som antingen har växel eller kontaktcenter deltar i denna frivilliga kvalitetsundersökning. I undersökningen mäts helhetsintrycket och det omfattas av svarstider, hälsningsfras, expeditionstid, bemötande, kontaktcentrets tillgänglighet, uppklarning/svar på frågan samt kvalitet på svaret. Servicemätningen är därför endast en mätning där kontaktcentret mäts.

Kontaktcenter har under cirka 1 ½ år arbetat med att utveckla sitt kundbemötande för kunden som ringer. Det innebär att man är mer personlig och arbetssättet ger även fler möjligheter att hjälpa kunden i första kontakten. De arbetar med coachning då en utbildad medarbetare hjälper sina kollegor att utvecklas i samtal och mail. Målstyrning med att sätta gemensamma och tydliga mål har också varit en framgångsfaktor och även återkoppling på personlig prestation har också varit en viktig faktor till att de nått sina mål.


Kontaktcenters förbättring 2017 - 2019
2017 plats 74
2018 plats 28
2019 plats 7

Stort grattis säger vi till medarbetarna på Kontaktcenter!