Titus sommarboktips

Vår praktikant har tipsat om sina topp 3 bästa sommarläsningböcker som passar många olika åldrar - Vi får några klassiker och en av de mest kända animeserierna.

Frankenstein

 

Skriven av Mary Shelley med undertiteln ”den moderne Prometheus” blev Frankenstein en av världens första science-fictionverk och rullade ut mattan för en hel genre som idag är en av de mest framstående inom film och litteratur. Handlingen i korta drag kretsar kring en ambitiös student som försöker lösa mysteriet bakom liv och i sin studie tar han och skapar en människa på artificiell väg. Men komplikationer leder till att hans eget högmod blir hans fall, då varelsen han skapar har sin egen agenda. Med sofistikerat språk och gotisk atmosfär dras man ner i en klassisk berättelse med en frågeställning om människans rätt att pröva sina gränser, som idag är en mer relevant fråga än någonsin. Trots att den är så flitigt refererad till så är det förvånande hur lite man hör att folk faktiskt har läst den och på senare år hamnat under radarn, vilket är synd och skam med tanke på dess kulturvärde. Det språk som används i boken kan för vissa anses vara väldigt daterat och för en del läsare kan textens struktur bli det som får en att lägga ifrån sig boken. Även berättelsen kan kännas som något man känner igen sedan tidigare. Men Frankenstein är trots allt källan till alla sina efterföljare, och originalet har något subtilt till sig som de andra av sitt slag saknar. Boken återgäldar det tålamod man ägnar åt den och är sällan till besvikelse, och om man ska läsa en av de gamla klassikerna är denna min personliga rekommendation.

 

Flugornas Herre

 

I tider som dessa påminns vi om hur vår civilisation kan påverkas av de minsta stötar, vilket är samma tema som separerar Flugornas Herre från de andra äventyrsböckerna av sin tid. Den samhällskritik som William Golding fångar på papper är mer än vad många samhällsexperter skulle förmå att förklara och är något som tålt tidens tand avsevärt bra. I boken följer läsaren ett gäng ungdomar som har strandsatts på en öde ö där de måste finna sätt att överleva i väntan på hjälp. Deras lekfulla planer växer till grymma speglingar av vår egen världs maktfrågor och i slutändan har de gått en lång väg från de personer de en gång var, eller har de bara väckt något som alltid funnits i var och en av oss? Texten får allt att flyta på som ett rinnande vatten och med en fängslande ensemble karaktärer utgör en utomordentlig ungdomsklassiker som även fått en egen filmatisering. Det som får mig att rekommendera den här boken mest är att den är tidlös, både i tema och handling. Människan brutala psyke är en last från stenåldern och kan påverka oss lika mycket nu som då och förmodligen i all evinnerlighet. Handlingen utspelar sig i en miljö som inte daterar sig, texten är fortfarande behaglig att plöja igenom och karaktärerna känns som realistiska tolkningar av ett gäng äldre barn. Bokens utvecklingen av karaktärerna är dess största styrka och greppar tag om ens ryggmärg på det obehagligaste sätt och ifrågasätter vår högmodiga civilisering, eller om den ens finns.

 

Death Note

 

Ordet ”manga” har sedan sin introduktion förknippats med oseriösa och allmänt fjantiga serier från Japan och i västvärlden har det skapats en kulturell klyfta mellan de som håller av mediet och de som har fördomar om det. Oavsett vilken sida man står på kan man inte med ärlighet och rak rygg påstå annat än att Death Note är något alldeles unikt och tankeväckande. Människor som är bekanta med genren blir väl besvikna av att inte bli rekommenderade om något mer anonymt som sluppit under radarn, men jag anser att det är på grund av de fördomar som kretsar kring det japanska mediet som många avstått från Death Note och gått miste om en lysande modern klassiker. För dem som inte kan ignorera sina fördomar är den här rekommendationen tillägnad. En ruvande idé blir till ett korståg att förnya världen när Light Yagami, en begåvad student i Kanto regionen av Japan, hittar en bok som kan döda de personer vars personers namn skrivs ner i den. Med detta instrument till hands rensar han metodiskt ut de skurkar i samhället som annars får fria händer och ingen vet vem som gjorde det. Men hans ambitioner blir snart varse om ett hot i form av L, en toppdetektiv som gör allt i sin makt för att förhindra Light. Ett schackliknande hjärnspel som kommer gå ner i historien tar form mellan dessa parter, och frågan om rättvisa blir inget mindre än ett suddigt minne i likhet med vår egen filosofi om ämnet. Det är i mångas ögon en modern Sherlock Holmes där en ostoppbar kraft möter ett orubbligt objekt och jag är inte beredd att säga emot detta påstående. I likhet med The Walking Dead passar Death Note utmärkt i serieformat och ger en unik erfarenhet gentemot att läsa en bok. Vissa visuella element kan inte förmedlas i text och tystnaden som präglar läsningen kan inte replikeras i film, även om animeadaptionen också har sina poänger. Netflix har även gjort ett försök att tolka verket, men det är inget mindre än ett patetiskt försök till adaption och är till synes bara ett sätt att håva in pengar. Death Note och den japanska kulturen den andas är säregen från den vi är vana vid i väst och för att förstå den måste man läsa den.