Löpande Insikt är en servicemätning av kommunernas myndighetsutövning som görs av Sveriges kommuner och landsting. I första hand mäts servicen för gruppen företagare, men kommunerna har även möjlighet att mäta nöjdheten hos privatpersoner, ideella föreningar och offentliga organisationer.
En enkät skickas till kunder (företagare, privatpersoner m.fl.) som haft ett avslutat myndighetsärende med kommunen under mätåret. Sex myndighetsområden mäts: brandskydd, bygglov, markupplåtelse, miljö- och hälsoskydd, livsmedelskontroll samt serveringstillstånd.
Enkäten innehåller 37 frågor, varav 11 bakgrundsfrågor, tre NKI-frågor (nöjd-kund-index) samt 23 frågor kopplade till sex serviceområden: information, tillgänglighet, bemötande, kompetens, rättssäkerhet och effektivitet.
Resultat
Betygssaldo
mer än 80 = mycket högt
70-80 = högt
62-69 = godkänt
50-61 = lågt
mindre än 50 = mycket lågt
Nöjd-Kund-Index på minst 62 ger ett godkänt resultat.
Siffrorna nedan avser svar från företagare.
Bland kommuner med mer än 40 000 invånare hamnade Skövde på plats nr 23.
Kommun |
Rank |
NKI |
NKI = Nöjd-Kund-Index |
Trollhättan |
1 |
78 |
|
Eskilstuna |
2 |
77 |
|
Mölndal |
3 |
76 |
|
Kalmar |
4 |
76 |
|
Örebro |
5 |
76 |
|
Östersund |
6 |
76 |
|
Lund |
7 |
76 |
|
Landskrona |
8 |
75 |
|
Falun |
9 |
75 |
|
Örnsköldsvik |
10 |
75 |
|
Linköping |
11 |
75 |
|
Solna |
12 |
75 |
|
Falkenberg |
13 |
74 |
|
Halmstad |
14 |
74 |
|
Sandviken |
15 |
74 |
|
Lidingö |
16 |
74 |
|
Karlskrona |
17 |
74 |
|
Kristianstad |
18 |
73 |
|
Växjö |
19 |
73 |
|
Lerum |
20 |
73 |
|
Norrköping |
21 |
73 |
|
Järfälla |
22 |
72 |
|
Skövde |
23 |
72 |
|
Borås |
24 |
72 |
|
Trelleborg |
25 |
72 |
|
Helsingborg |
26 |
72 |
|
Sundsvall |
27 |
72 |
|
Norrtälje |
28 |
72 |
|
Nacka |
29 |
71 |
|
Sigtuna |
30 |
71 |
|
Västerås |
31 |
71 |
|
Ängelholm |
32 |
71 |
|
Stockholm |
33 |
71 |
|
Botkyrka |
34 |
71 |
|
Uddevalla |
35 |
71 |
|
Sundbyberg |
36 |
70 |
Inga ärenden inom Miljö- och hälsoskydd |
Österåker |
37 |
70 |
|
Nyköping |
38 |
70 |
|
Karlstad |
39 |
69 |
|
Upplands Väsby |
40 |
69 |
|
Region Gotland |
41 |
69 |
|
Luleå |
42 |
69 |
|
Göteborg |
43 |
69 |
|
Kungälv |
44 |
68 |
|
Huddinge |
45 |
68 |
|
Borlänge |
46 |
68 |
Inga ärenden inom Livsmedelskontroll |
Uppsala |
47 |
68 |
|
Skellefteå |
48 |
68 |
|
Sollentuna |
49 |
67 |
|
Jönköping |
50 |
67 |
|
Kungsbacka |
51 |
67 |
|
Gävle |
52 |
66 |
|
Varberg |
53 |
66 |
|
Haninge |
54 |
66 |
|
Umeå |
55 |
63 |
|
Täby |
56 |
63 |
|
Värmdö |
57 |
63 |
|
Södertälje |
58 |
63 |
|
Alingsås |
59 |
62 |
|
Hässleholm |
60 |
62 |
|
Tyresö |
61 |
61 |
|
Enköping |
62 |
61 |
|
Samtliga kommuner |
|
71 |
|
|
|
|
|
Resultat av enkäten till företagen
|
2016 |
2017 |
|
Bygglov |
59 |
73 |
|
Markupplåtelse |
83 |
78 |
|
Miljö- och hälsoskydd |
70 |
71 |
|
Livsmedelskontroll |
72 |
72 |
|
Serveringstillstånd |
89 |
80 |
|
Brandskydd |
*) |
41 |
|
*) Om färre än 7 personer svarat redovisas inte resultatet.
Störst förbättring av NKI-resultat för Bygglov har Upplands-Bro, Tranås och Skövde som ökat med 26, 15 respektive 14 enheter. Genomsnittsresultatet i landet är 63. Företagen tycker att effektivitet och bemötande är de viktigaste serviceområdena.
Den genomsnittliga NKI-resultatet för Markupplåtelse i Sverige är 72. Här är det effektivitet och kompetens som företagen anser vara viktigast.
Det genomsnittliga resultatet för Miljö- och hälsoskydd i Sverige är 69. Även här tycker företagarna att bemötande och effektivitet är de viktigaste områdena.
Det genomsnittliga resultatet för Livsmedelskontroll i Sverige är 74. Här ger företagarna kompetens en förhållandevis hög prioritet, nästa i paritet med effektivitet.
Det genomsnittliga resultatet för Serveringstillstånd i Sverige är 75, vilket gör att Skövde ligger på en bra nivå. Effektivitet är det klart viktigaste serviceområdet för företagarna.
När det gäller brandskydd så anser företagen att effektivitet är det klart viktigaste serviceområdet.
Den 2 maj släpptes 2017 års resultat.
Redovisningen av SKL:s undersökning finns under rubriken länkar.