Foto: Thomas Henrikson, MSB.

Den här veckan är det beredskapsvecka i Sverige!

Beredskapsveckan är en temavecka runt om i landet för att vi alla ska lära oss mer om hot, risker och beredskap. Veckan leds av Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, och i år är temat ”Sätt i gång!”.

Här i Skövde kan du bland annat lyssna på ett föredrag på Seniormässan, tisdag 24 september, med titeln ”Sätt igång - vad är viktigt att tänka på vid en kris?” Du kommer att få tips och råd på vad du själv kan göra för att vara väl förberedd om krisen skulle komma.

På onsdag 25 september mellan klockan 10-17 kan du på torget i Södra Ryd bland annat få information om vad hemberedskap innebär, hur du får information om elen försvinner och kolla in hur ett skyddsrum ser ut. Vår kostenhet finns också på plats med kommunens kokvagn så kom och provsmaka och prata hemberedskap med oss.

Välkommen!

Mer information om hur Skövde kommun arbetar med trygghets- och säkerhetsfrågor och krishantering hittar du här.

Foto: Thomas Henrikson, MSB.