Övar på avbrott i fjärrvärmen med Skövde Energi

Natten mellan den 16 och 17 oktober övar Skövde kommun och Skövde Energi. Övningen ska pröva kommunens och energibolagets förmåga att samverka vid ett el- och fjärrvärmeavbrott, och att aktivera reservsystem för dessa. Övningen kommer att ge kommunen och energibolaget en bild av vad som redan fungerar väl och vad som behöver bli bättre.

- Tillsammans övar vi i området runt Arena Skövde, eftersom Arenan är en tänkt trygghetspunkt för våra invånare, säger kommunens säkerhetschef Niclas Muhrblom. En trygghetspunkt är en mötesplats dit människor kan vända sig vid större kriser för att bland annat kunna värma sig och få information.

Avbrottet av fjärrvärme kommer att påverka Skövde Arena och några adresser i närheten, men övningen sker nattetid för att minska störningar. De som kommer att beröras direkt eller av ljud till följd av övningen får information skickad hem.

Kommunen och bolagen ska leverera stöd, vård, barn- och äldreomsorg, vatten och avlopp, räddningstjänst, utbildning, sophämtning, bostäder, el och värme. Övningar skapar förutsättningar att före en kris testa på ansträngda förhållanden.

- Vi övar tillsammans med Skövde Energi för att bygga en starkare kommun och vi vet att övningar ger oss insikter och erfarenheter som vi behöver. Vi är alla som bor här beroende av att samhället fungerar även under allvarliga störningar, kriser och ytterst krig. Vi är alla en del av totalförsvaret, avslutar Niclas.