Skövde topp sju i miljöranking

Skövde kommun är en av tio finalister i kategorin mindre städer och tätorter i Aktuell Hållbarhets ranking över Sveriges kommuners miljö- och klimatarbete. Rankningen av Sveriges miljöbästa kommuner genomförs varje år och syftet är att mäta kommunernas ambition och aktivitet på miljöområdet.

Finalplatsen i kategorin mindre städer och tätorter innebär att Skövde klättrar rejält på rankningen. Förra året var kommunen på plats 31 av 78. I år var kommunen en av 10 finalister. I den totala miljörankningen hamnade Skövde kommun på plats 130 av 290 kommuner år 2023.

Uppdatering 3 oktober - en rejäl klättring

I gruppen mindre städer och tätorter placerade sig Skövde kommun på en 9:e plats, jämfört med plats 57 förra året. I listan för länet blev det en 7:e placering (jämfört med 57 förra året) och nationellt placerade sig kommunen på plats 57 (jämfört med 130 förra året).

Fakta om rankingen

Rankningen är baserad på en enkät där kommunerna själva har svarat på ett antal frågor som rör Agenda 2030, transporter, stadsplanering, hållbart byggande, källsortering, transporter, ekosystemtjänster, upphandling och koldioxidbudgetar. Resultatet från enkäten räknas sedan ihop med aktuella data från ett flertal olika externa källor och myndigheter. Vilka kommuner som vinner offentliggörs på en konferens den 2 oktober.

Exempel på hur Skövde arbetar för ekologisk hållbarhet

• Grönområden för biologisk mångfald och människor
  • Skyfallskarteringar
  • Gröna lån
  • Minskat matsvinn och hållbara livsmedel
  • Översiktlig fysisk planering
  • Förbättrad laddinfrastruktur
  • Energieffektivisering
  • Öka produktionen av fossilfri energi
  • Ökad cykling

- Det är roligt att Skövde är i final i kommunrankingen, säger Sari Strömblad, miljöstrateg i kommunen. Hon fortsätter: Vi har arbetat långsiktigt med den ekologiska hållbarheten under lång tid och nu med det nya kommunfullmäktigemålet som finns inom klimat-och miljö kommer arbetet att intensifieras mera.