Skövde kan bli årets superkommun 2023

Dagens Samhälle har nu presenterat listan över nominerade till utmärkelsen Årets superkommun 2023. Skövde är tillsammans med Lidköping och Varberg nominerade i kategorin ”Småstads- och landsbygdskommuner”.

– Det här är jätteroligt för oss i Skövde kommun. Oavsett om vi vinner eller inte så är detta ett kvitto på att vi satsar på rätt saker.  Tillsammans förverkligar vi drömmar och får Skövde att växa, säger Theres Sahlström (M), kommunstyrelsens ordförande.

Det är åttonde gången som Dagens Samhälle listar vilka kommuner i Sverige som står särskilt starkt rustade inför framtiden. I år omfattar undersökningen 144 mått fördelade över 18 kategorier. Bland annat mäts hur många nya invånare som lockats till kommunen, hur många företag där finns och hur hög utbildningsnivå kommuninvånarna har. Dagens Samhälle tittar också på kommunernas arbete inom Agenda 2030 och hur kommunen sköter sina kärnuppdrag, som skola, barnomsorg och äldreomsorg.

Dagens Samhälles nominering för Skövde kommun lyder:
Skövde spelar på många strängar: industristad, militärstad, högskolestad och numera spelutvecklingsstad. Över 500 studenter läser dataspelsutveckling på högskolan och 700 personer är verksamma i spelbranschen i Skövde. Efter Stockholm är man största spelstad i landet. Världssuccéer som Valheim, V Rising och Goat Simulator har tagits fram här. Med oklar inspiration från vardagslivet i kommunen vaknar i V Rising en försvagad vampyr upp efter århundraden av tung sömn och behöver då snabbt mat och dryck i mängder.

I oktober håller Skövde Swedish Game Conference, där hela den svenska dataspelsbranschen möts.

I superkommuntermer är det också arbetsmarknaden och demografin som för Skövde upp på höga höjder. Här är befolkningen i hög grad arbetsför och tjänar sina pengar i egna kommunen. Det har lett till tre nomineringar tidigare, men ännu inte till titeln. Kanske är det dags i år?

Prisutdelning sker under Almedalsveckan i Visby 29 juni.

Här är de nominerade till Årets superkommun 2023 - Dagens Samhälle (dagenssamhalle.se)