Skövde kommuns deltagande i Regnbågsveckan

Under vecka 39 med start 21 september kommer hela Skövde att lysa i regnbågens färger när årets Regnbågsvecka går av stapeln. Skövde kommun har ett ansvar att arbeta för de mänskliga rättigheterna och motverka diskriminering och det är självklart för kommunen som arbetsgivare att medverka i Regnbågsveckan.

– I Skövde vill vi att alla ska kunna mötas och växa på sina villkor, därför tycker vi som arbetsgivare att det är viktigt att delta i Regnbågsveckan. I vår vision har vi formulerat oss på följande sätt att ”i Skövde är varje människa viktigt och välkommen” och det vill vi ska kännas, säger Johan Ask, ordförande i arbetsgivarutskottet i Skövde kommun.

Skövde kommun arbetar för lika rättigheter och möjligheter för våra medarbetare och våra arbetsplatser ska präglas av öppenhet, alla individers lika värde där vi behandlar varandra med respekt. Likabehandling bidrar till ett hållbart arbetsliv. Skövde kommun accepterar inte att det på arbetsplatsen förekommer trakasserier, sexuella trakasserier, kränkande särbehandling, repressalier eller någon annan handling som kränker någons värdighet.

– Alla medarbetare ansvar för att bidra till ett jämställt och jämlikt arbetsklimat där likabehandling är en naturlig del. Under Regnbågsveckan smyckar vi våra arbetsplatser med regnbågsflaggan. Vi uppmuntrar våra medarbetare att delta i prideparaden den 28 september där vi som arbetsgivare finns med, säger Sofia Myhrman, HR-chef Skövde kommun.

Bakgrund

Regnbågsveckan arrangeras av föreningen Pride Skaraborg som sedan starten 2015 stått som huvudarrangör för Skövde Pridefestival. De genomför festivalen tillsammans med utvalda samarbetspartners och sponsorer.

På programmet står bland annat teater, kärlekskonsert, prideparad och pridekonsert – allt signerat i kärlekens tecken. Du hittar hela programmet hos Kultur i Skövde.