SM-veckan vinter i Skövde genererade 43,6 miljoner kronor i turistekonomisk omsättning

SM-veckan genomfördes i slutet av januari/början av februari 2023 i Skövde. Nu har det blivit dags att summera utfallet. SM-veckan i Skövde räknar in 100 000 besök och den totala turistekonomin landar på 43,6 miljoner kronor. SM-veckan i Skövde har synts i cirka 2 300 artiklar och det totala annonsvärdet beräknas till ca 65 miljoner kronor.

Nu är de övergripande siffrorna klara för SM-veckan vinter i Skövde. Undersökningsföretaget Upplevelseinstitutet har gjort mätningar bland besökare och Skövdebor och kommit fram till att det gjordes 37 500 unika besök under SM-veckan i Skövde. Av dessa var 16 600 Skövdebor och turister från andra kommuner utgjorde 20 900 personer. Av turisterna övernattade 31 procent i samband med besöket på SM-veckan.

Besökarna är mycket nöjda med Skövde som värdstad. 91 procent av besökarna ger Skövde ett bra betyg som värdstad och snittbetyget landar på 4,6 av 5.0. Detta är ett av de högst betygen som värdstad under de senaste fem årens vinterveckor.

– Vi är glada över att så många personer besökte SM-veckan, både Skövdebor och tillresande. Det är också glädjande att vi har kunnat leverera ett så gott värdskap till våra besökare, säger Mats Olsson, vd på Next Skövde.

Ytterligare siffror som nu är presenterade är mediamätning och sändningstider på SVT. SM-veckan i Skövde har omskrivits i cirka 2 300 artiklar under januari och februari och omräknat till annonsvärde motsvarar det cirka 65 miljoner kronor. 2,3 miljoner personer har tittat minst tre minuter på sändningarna från SM-veckan i Skövde.

– Skövde levererar ett mycket gott resultat och ligger i topp bland SM-veckans vinterveckor när det gäller antal besök såväl som turistekonomi. Skövde genomförde en härlig idrottsfest och checkar redan av flera goda effekter, som bland annat kommer stärka den lokala idrotten samt gynna Skövde inför framtida evenemangssatsningar, säger Maria Hallberg, projektledare för SM-veckan på Riksidrottsförbundet.

Ekonomiskt har också Skövde kommun summerat ihop kostnaderna och de ligger nära målbilden. Budgeten var satt till 8-10 miljoner och utfallet blev 8,5 miljoner.

– Siffrorna ligger väl i linje med våra målsättningar för veckan och tack vare det goda samarbetet mellan alla parter kan vi konstatera att alla våra ansträngningar gav resultat både ekonomiskt och kring värdet som hela evenemanget bidrog med till Skövde som plats, säger Theres Sahlström, kommunstyrelsens ordförande i Skövde kommun.