Foto: Försvarsmakten

Totalförsvar och samarbete på agendan när Skövde kommun och Försvarsmakten träffades

Under förra veckan möttes representanter ur Skövde kommunledning och Skövde garnisons ledning på Skaraborgs regemente för att diskutera totalförsvarsfrågor. Bland annat diskuterades ämnen som berörde infrastruktur, beredskap och uthållighet i kris och krig.

- Jag kan inte nog understryka vikten av förberedelser. Vår förmåga att hantera totalförsvarets behov i vårt närområde bygger på samarbete och relationer. Med denna typ av möten delar vi lägesbild, bygger relationer och identifierar möjligheter och begränsningar. Det jag konstaterar är att alla visar en mycket god vilja att lösa de uppgifter som åligger oss och det märks inte minst i den positiva rapportering Skövde kommun ger oss, säger överste Stefan Pettersson, chef Skaraborgs regemente och Skövde garnison.

⁃ Skövde kommun har en viktig uppgift i totalförsvaret och det är att säkerställa att vi levererar bland annat barnomsorg, undervisning i skolan, omsorg för våra äldre och vatten och avlopp till våra invånare. Att ha en bra relation i vardagen och vara förberedd minskar startsträckan och underlättar samarbetet. I Skövde kommun tar vi vårt uppdrag på största allvar och uppskattar det fina samarbetet med Skövde garnison, säger Theres Sahlström, kommunstyrelsens ordförande i Skövde kommun.

Foto: Försvarsmakten