Enklare att uppleva konst med digitalt konstmuseum

Under pandemin ställde vi på Konstmuseet om delar av vår verksamhet till att vara digital. Tack vare det har våra besökare kunnat fortsätta ta del av spännande konstupplevelser, och det har även bidragit till att vi når ut till en bredare målgrupp och en ny publik.

När pandemin slog till drabbades kultursektorn hårt. På Konstmuseet i Skövde fick vi tänka nytt och ställa om. Genom att satsa på digitala verktyg kunde vi hålla igång verksamheten och dessutom nådde vi ut till en bredare målgrupp och en ny publik.

-  Vi har lärt oss att arbeta på ett nytt sätt och kommer fortsätta att jobba digitalt. Att utveckla vår verksamhet för att möjliggöra fler ingångar till museet är något vi alltid strävar efter, säger Thomas Oldrell, konstchef.

Bland annat har flera konstnärssamtal och seminarium live-sänts via sociala medier och människor från flera olika länder har kunnat delta. Utställningar har också gjorts om till digitala 3D-visningar som kan ses på webben. Dessa satsningar innebär att fler kan ta del av konstutbudet och man når ut till många fler som får möjlighet att se utställningarna.

-  Vi på Konstmuseet i Skövde vill vara en öppen plats och erbjuda våra besökare olika vägar till en spännande konstupplevelse. Vi arbetar aktivt för att alla ska känna sig hemma. Att vi nu finns digitalt via sociala medier och webb möjliggör detta, säger Thomas.

Efter sommaren planerar vi att göra nya 3D-visningar av museets samlingar till webben. Det är ett exempel på hur vi kommer att jobba vidare med det digitala för att förbättra servicen och öka tillgängligheten för våra besökare.

Här kan du ta del av våra digitala utställningar: Utställningar (kulturiskovde.se)

Och här hittar du tidigare utställning och intervju med den svensk-malaysiska konstnären Chuyia Chia:  Chuyia Chia - Man and Land (kulturiskovde.se)