Ta emot och betala faktura från Skövde kommun
Vid betalning av faktura från Skövde kommun rekommenderar vi betalning via e-faktura alternativt autogiro. På så sätt underlättar du för dig.
E-faktura för privatpersoner
Som privatperson kan du ta emot och betala dina räkningar till Skövde kommun genom att använda elektronisk faktura. Du förenklar din vardagsekonomi och slipper räkningarna i brevlådan. Tjänsten är kostnadsfri.
Har du en digital brevlåda hos Min myndighetspost eller Kivra, kommer fakturan automatiskt att skickas dit. Från Kivra går det även att betala fakturan direkt. Det går även att dela den digitala brevlådan med någon annan och ge dem rätt att läsa din post. Vill du inte ha din faktura skickad till den digitala brevlådan kan man stänga av det genom att logga in och ändra under inställningar. Läs mer på respektive hemsida.
Har du inte en digital brevlåda, eller har stängt av den, men ändå vill ha en elektronisk faktura? Då loggar du in i din internetbank och anmäler att du vill ha elektronisk faktura från Skövde kommun.
Så här fungerar det:
- När du får fakturan får du ett meddelande från din digitala brevlåda eller i din internetbank. Alla uppgifter såsom OCR-nummer, belopp och förfallodag finns redan registrerade i fakturan. Du anger bara vilket konto du vill betala från och signerar med BankID.
- När din elektroniska faktura är betald lagras den i din digitala brevlåda eller internetbank.
E-faktura till företag, myndigheter och övriga organisationer.
Vi skickar fakturor via PEPPOL nätverket. Fakturor skickas i formatet PEPPOL BIS Billing 3.0.
Autogiro
Autogiro innebär att betalningen dras automatiskt från ditt konto i rätt tid och du riskerar inte att missa betalningsdagen. Vid autogiro skickas en faktura till dig med information om att fakturan betalas via autogiro. Du ska senast på förfallodagen ha tillräckligt med pengar på kontot för dina betalningar. Om förfallodagen inträffar på en helg sker uttaget från ditt konto på första bankdagen där efter.
Du kan också kombinera autogirodragningen med e-faktura, då får du själva fakturan elektroniskt i din internetbank och pengarna dras via autogiro. Du behöver godkänna autogirodragning genom att anmäla i din internetbank eller kontakta din bank.
Bankgiro
Skövde kommuns använder i första hand bankgiro för betalningsmottagning. Betalar du med ett eget inbetalningskort eller via Internetbank är det viktigt att alltid ange fakturans OCR-nummer (eller om det saknas fakturanummer).
Obetalda fakturor
Om fakturan ej är betald efter förfallodatum skickar Skövde kommun iväg ärendet till Visma Amili som sköter kravhantering. Alla avgifter som tas ut följer gällande Ränte- och inkassolag. Dessa steg sker:
- Påminnelsefaktura skickas ut till dig med en påminnelseavgift på 60 kr samt dröjsmålsränta (Riksbankens referensränta + 8 %).
- Tolv dagar efter utebliven betalning av påminnelsefakturan skickas ett inkassokrav med en inkassoavgift på 180 kr.
- Tolv dagar efter utebliven betalning av inkassokravet görs en solvenskontroll för att se om ärendet kan gå vidare till Kronofogdemyndigheten eller om skuldbördan är för stor. Om ärendet inte skickas till Kronofogdemyndigheten för utmätning så läggs ärendet över på långtidsbevakning.
Kontaktuppgifter
Om du har frågor angående en faktura ska du kontakta den förvaltning eller verksamhet som fakturerat. Telefonnummer hittar du på fakturan. Du kan också klicka någon av länkarna under rubriken "länkar" för att få mer information och kontaktuppgifter om de olika områdena.
Om fakturan har kommit bort eller om du har frågor som rör inbetalningar, autogiro, e-faktura, krav med mera är du välkommen att kontakta Ekonomiavdelningen på Skövde kommun, 0500-49 80 00.
Vi skickar fakturor via PEPPOL nätverket. Fakturor skickas i formatet PEPPOL BIS Billing 3.0.