Han är grundaren av klädmärket ´Kay Clothes och tillsammans med medgrundaren och marknadsansvarige, Robin Bos, ska de ge sig in i den digitala klädbranschen. Affärsidén har ett gott syfte, nämligen att uppmärksamma att det är okej att vara sig själv. Hur idén kom till berättar Linus grundar sig i en period av personliga motgångar när han jobbade som säljare inom telekombranschen och drev sig själv så hårt att han gick in i väggen.
- Jag jobbade uppemot 13 timmar om dagen. I början kändes det inte så hårt, tills jag började få panikattacker och synproblem. Det kändes så töntigt att vara så ung och gå in i väggen. Jag började gå hos en psykolog och fick verkligen jobba med mig själv och mina tankar för att acceptera personen jag är. Min insikt var att jag inte var byggd för att jobba så mycket och att det behövdes förändring. Att hitta något som var meningsfullt för mig och något jag kunde vara stolt över. Jag älskar ju att sälja och vill vara bäst. Mode är något jag brinner och fascineras av hur ett plagg kan få dig att känna dig. Jag ville starta ett klädmärke som skulle uppmärksamma att alla som bär plagget ska känna sig bra med den man är, hur man än är.
Även för Robin Bos, som vid sidan av företaget studerar internationell marknadsföring i Groningen, Nederländerna, har uppväxten och skolgången kantats av känslan av att inte passa in. För ungdomar i hans ålder har det blivit allt viktigare att kämpa för sunda värderingar och att planeten ska bli en bättre plats att leva på.
- Vi flyttade från Nederländerna till Fåglum och under grundskoletiden har jag själv varit mobbad för att jag hade en utländsk bakgrund och har fått kämpa med att hitta mig själv, att godkänna mig själv och vara glad över den jag är när ingen annan är det. När vi senare flyttade till Skövde och jag började gymnasiet, fick jag en ny chans att förändra mitt liv och bli den person jag är i dag. Nu vill jag och Linus lyfta fram människor som ses som annorlunda, är unika och som sticker ut från mängden och de normer samhället har. Människor som kan föra fram budskapet att du ska vara dig själv och känna dig stolt och självsäker.
Processen från idé till slutprodukt
När Linus väl bestämde sig för att våga satsa på något han tror på, gick det fort. Han tog in sin vän och kollega Robin in i verksamheten eftersom det behövdes en marknadsförare med ungdomligt och modernt tänk. De menar att den digitala generationen inte nås så lätt genom traditionell marknadsföring utan genom influencers och PR samt sociala medier. De tycker att det blir mer autentiskt på det sättet.
Ett annat hjälpmedel de använt för att starta företaget är checklistan på Verksamt.se samt att ringa runt till vänner som drivit bolag för att få djupare kunskaper om företagande. Det fick Linus att förstå att han måste göra en hel del efterforskningar för att få det hela att gå ihop både i visionen och ekonomiskt.
- Vi funderade länge på loggans betydelse och de djupa värden som vi vill stå för. Historian bakom ´Kay kommer från engelskans okay, som att det ska vara okej att vara sig själv. Företaget måste givetvis vara finansiellt nåbart så en hel del jobb har lagts ned för att titta på kostnaderna och prissättningen för produkterna. Vi tog reda på fakta och jämförde med olika fabriker. Vi pratade med över 50 leverantörer och frågade hur det fungerade och jämförde priser och kvalitet.
En affärsplan började sakta men säkert ta form och tidigare kunskap och erfarenhet hade de båda killarna genom sina gymnasieutbildningar där de fick driva ett miniföretag under ett år, ett så kallat UF-företag. Linus drev sitt företag på Kavelbrogymnasiet och Robin på Drottning Blankas gymnasieskola. Robin fick dessutom en pallplats på den regionala mässan i Skövde genom sitt UF-företag Future Guest inom Hotellbranschen. Han berättar att man fick en inblick om hur det skulle kunna vara att driva ett företag. Stegen till att senare starta ett eget bolag blev mindre eftersom de hade fått öva i skolan.
- Skillnaden nu är att det är skarpt läge men man lär sig på vägen. Vi måste vara mer alerta och ta reda på vilka andra klädmärken som kan vara våra konkurrenter men också våra inspirationskällor. Vi ville börja med att ta fram två typer av hoodie, en modell oversized och en croppad hoodie. Vi har gått igenom marknad för marknad och tittat på vad det är i andras hoodies som gör produkten högkvalitativ.
Förebilder är viktiga
Det börjar röra på sig i Stadshuset korridorer och vi ser på klockan att det är kaffedags. Medan vi fyller muggarna med den heta drycken, kommer vi in på ämnet förebilder. Båda killarna medger att det är viktigt att ha rätt förebilder, någon som kan visa vägen, coacha eller bara uppmuntra en. För Linus är Petter Stordalen en förebild tack vare den drivkraften han har. Även Zlatan nämns som en förebild för att han kört sitt race och kämpat sig till den position han har i dag. Det finns ändå en förebild som ligger Linus varmast om hjärtat och det är mamma.
- Det var tufft för henne när jag var mindre. En ensamstående heltidsarbetande mamma som ville ge mig en trygg och säker uppväxt. Hon har jobbat hårt för det hon tror på och har vågat göra saker som att lämna en bra tjänst för att testa på att jobba på bank. Nyligen cyklade hon till Paris för att samla in pengar till cancersjuka barn och hon har bestigit Kilimanjaro. Hon är en förebild för att hon bryr sig så mycket om sin familj och för att hon alltid utmanar sig själv samtidigt som hon är jordnära.
Robin lyssnar intensivt och nickar instämmande. Han har lite svårare att bara plocka fram förebilder, men en person som han ser upp till är fastighetsmäklaren Fredrik Eklund. Robin menar att Fredrik är en individ som vågar vara sig själv och att han har lyckats tack vare det. Innan vi rundar av samtalet berättar Robin att lika viktigt som att ha en förebild är också att vara en.
- Jag vill gärna vara en förebild för andra. Det kan jag vara genom mina värderingar och jobba med något jag är stolt över, sprida glädje och utmana mig själv att bli bättre och utvecklas.