Beskrivning
För att underlätta för användarna och skapa "en väg in" för all IT-relaterad support så erbjuder IT-avdelningen tjänsten Support av verksamhetssystem.
Det är tidskrävande och ineffektivt för användaren att ha flera kontaktvägar för IT- och systemrelaterade problem. Fördelarna med att låta IT-avdelningen hantera basnivån för support är många:
-
Enklare för användarna med "en väg in".
-
Ökad tillgänglighet – alltid bemannat under kontorstid.
-
Minskat personberoende.
-
Specialisterna på förvaltningarna kan ägna sig åt "rätt saker".
Mer avancerade frågor i verksamhetssystemet hanteras av respektive förvaltningsspecialister.
Ärendehantering
Ärenden anmäls via telefon, e-post eller webbanmälan.
Samtliga ärenden registreras och följs upp i ärendehanteringssystem. Detta ger en spårbarhet och användaren kan följa sitt ärende från registrering till avslut.
Användaradministration
Användaradministration omfattar kontohantering för inloggning i verksamhetssystemet. I tjänsten ingår nyupplägg, förändring samt borttagning av konto.
Användarstöd
IT-avdelningen ger användarstöd i de basfunktioner i verksamhetssystemet som överenskommits mellan IT-avdelningen och aktuell förvaltning.
Statistik
IT-avdelningen tillhandahåller statistik månadsvis avseende:
-
Antal registrerade ärenden.
-
Lösningsgrad IT-avdelningen.
-
Antal eskalerade ärenden.
-
Eventuella övriga överenskomna mätpunkter.
Kundens ansvar
Följande ansvar ligger hos kunden:
Målgrupp
-
Beställning
-
Leverans
Varierar beroende på beställningens omfattning och förutsättningar.
Support
-