Beskrivning
Tjänsten levereras på iPads. iPaden kopplas redan vid inköpet direkt av leverantören mot Skövde kommuns MDM-system. Alla iPads levereras därmed automatiskt med en tjänst vilket medför en säker och effektiv lösning för alla Skövde kommuns iPads. Tjänsten levereras endast på iPads som köps in och ägs av Skövde kommun. Tjänsten finns i två utföranden - publik och personlig. Innehållet i respektive tjänstevariant beskrivs nedan.
Publik
I tjänsten ingår ett DEV-konto per iPad som används för uppkoppling till kommunens wifi men även för att autentisera iPaden mot Skövde kommuns MDM-system. Detta konto skapas vid beställningen av hårdvaran baserat på enhetens serienummer som tjänsten skall användas på (SOP). wifi-anslutning ingår i tjänsten när kommunens nätverk finns tillgängligt.
Applikationshantering – publik variant
Kunden (det vill säga sektor/verksamhet, inte enskilda användare) kan vid önskemål beställa applikationer som distribueras och installeras automatiskt på kundens iPads. Detta hanteras centralt av IT-avdelningen.
Användarna kan då undvika att använda personliga konton samt lägga tid på att hämta och installera applikationer. På alla delade iPads avråder IT-avdelningen från att nyttja alla slags applikationer som kräver inloggning med ett personligt konto då det kan skapa problem och eventuella fel med kontot.
Applikationer ska beställas men även förvaltas av kundens behöriga IT-beställare.
Tjänstevarianten kan även ge kunden möjlighet att förse iPads med en ytterligare specifik konfiguration. Exempelvis i form av anpassade begränsningar eller utökad funktionalitet utifrån verksamhetens behov och krav.
Om verksamheten önskar förändring av standardkonfigurationen sker även detta centralt likt applikationsbeställningar via kundens IT-samordnare tillsammans med IT-avdelningens kundansvarige representant.
Personlig
Tjänsten möjliggör synkronisering av personlig e-post och kalender till de inbyggda applikationerna samt åtkomst till intranät när man är ansluten till Skövde kommuns trådlösa nätverk.
I tjänsten ingår uppkoppling till kommunens wifi– anslutning till nätverket kommun där användaren autentiserar sig med sitt användarkonto och lösenord. För att användaren ska få anslutning till nätverket behöver kontot vid beställning av tjänsten läggas med i AD-gruppen user-iPad-wlan-adm-new. Dessutom behöver användarens konto få tilldelning till AD-gruppen user-iPad-service-personlig.
Tjänsten möjliggör även ett tillval för utskrift. Utskriftstillägg beställs i via kundansvarig.
Tjänsten innebär att enheten blir hanterad av Skövde kommun i ett MDM-system, för närvarande Airwatch, vilket ger en möjlighet att utföra eventuella konfigurationer på kundens iPad. Eventuella specialanpassningar beställs via kundansvarig
Applikationshantering – för personlig variant
I tjänsten iPad personlig hanteras applikationer inte av IT-avdelningen utan av användaren själv. Användaren får på egen hand installera och ladda ned de applikationer som användaren vill använda.
Dock finns det ett grundutbud med bland annat applikationer för Office via App-portalen på användarens iPad som inte kräver något konto för installation.
Målgrupp
Publik
Tjänsten riktar sig till målgrupper som önskar använda sig av iPads i sin verksamhet där iPaden nyttjas av olika användare.
Personlig
Tjänsten riktar sig till målgruppen som önskar använda iPad för eget bruk och använda personliga tjänster på den som exempelvis e-post och kalendersynkronisering, åtkomst till intranät samt eventuellt utskrift.
Beställning
Beställning av tjänsten görs via Serviceportalen i samband med hårdvarans beställning.
Beställning av tjänstetillägget Airprint sker via kontakt med Servicedesk genom ett beställningsärende.
Leverans
Leverans av tjänsten sker i samband med leverans av hårdvaran . Leverans sker inom 14 arbetsdagar.
Support
I tjänsten igår support som tillhandahålls av såväl Servicedesk som IT-akuten i Stadshuset. Tjänsten supporteras med hjälp av verktyget Airwatch.
Funktioner som supporteras
-
Anslutning till wifi - iPads i båda tjänstervarianterna ska vara anslutna till nätverket Kommun.
-
Synkronisering av e-post - endast för tjänstevarianten personlig.
-
Synkronisering av e-post - endast för tjänstevarianten personlig.
-
Återställning av lösenkod - möjlighet att radera glömd lösenkod på användarens iPad är möjlig och hanteras via Airwatch.
-
Totalåterställning av iPad - när en iPad avaktiveras eller på annat sätt inte går att använda normalt kan IT-avdelningen via Airwatch enhetsrensa användarens iPad.
All support gällande applikationer och eget personligt material som installerats eller sparats, exempelvis Apple-ID, bilder, applikationer med mera, hanteras av verksamheten/användaren och inte av IT-avdelningen .
Tillägg Airprint kräver att en profil för Airpint som skapas i Airwatch samt att följande kriterier är uppfyllda
-
Airwatch-ansluten iPad
-
Personlig iPad (det vill säga inte iPads med DEV-konton)
-
Ansluten till nätverk kommun
-
En skrivare/kopiator som finns upplagd på vår printserver. Skrivaren måste först verifieras av IT-avdelningen så att stöd för Airprint finns på önskad skrivare.
Ingen support/Användarens ansvar
Ingen support ges på privat material eller hantering av Apple-id för att ladda ned applikationer. Önskar verksamheten/användaren ladda ner applikationer behöver de på egen hand skapa och hantera ett Apple-id.
Användaren ansvarar för personligt material på enheten och IT-avdelningen förbehåller sig rätten att nollställa enheten om så krävs för att uppnå eller återfå full funktion.
Tjänstespecialist
Henrik Frykler