Beskrivning
Drift av verksamhetssystem inom kundens systemförvaltning. I tjänsten ingår serverdrift i modernt datacenter, säkerhetskopiering, övervakning, teknisk driftdokumentation, installation, uppgraderingar, teknisk support och standardlicenser. En dedikerad systemtekniker innehar rollen som teknikansvarig (teknikspecialist) för det aktuella verksamhetssystemet. Det erbjuds möjlighet för leverantörer att ansluta till verksamhetssystemets server fjärrledes. Tjänsten avser drift av ett verksamhetssystem per tjänst/baspaket. Paketering, distribution och uppgradering av eventuell klientprogramvara ingår.
Eftersom prestandakrav på verksamhetssystemen varierar finns tjänsten i tre olika baspaket. Utöver det kan extra lagring och internminne köpas som tillval. Dock finns inget tillval för extra CPU. Kunden erbjuds lämpligt baspaket samt eventuella tillval i samband med offerttilldelning efter inkommen beställning till ServiceDesk IT.
Baspaket
Enkel
I baspaket Enkel ingår följande:
-
500 MB gemensam fillagringsyta.
-
Del av databasserver MS SQL < 20 GB.
-
Del av webbserver - Microsoft IIS.
Standard
I baspaket Standard ingår följande:
-
Drift av dedikerad virtuell server med 2 CPU och 6 GB RAM.
-
20 GB lagringsyta D: utöver 80 GB C:.
-
Del av databasserver MS SQL < 20 GB.
-
Del av webbserver - Microsoft IIS.
-
En fjärrsession till extern leverantör.
Utökad
I baspaket Utökad ingår följande:
-
Drift av dedikerad virtuell server med 4 CPU och 10 GB RAM.
-
20 GB lagringsyta D: utöver 80 GB C:.
-
Del av databasserver MS SQL < 20 GB.
-
Del av webbserver - Microsoft IIS.
-
En fjärrsession till extern leverantör.
Tillvalstjänster
Följande tillval finns:
-
Dedikerad SQL-server.
-
Extra lagring *.
-
Extra Minne.
-
Integration
* Vid larm om lågt lagringsutrymme kommer lagringen utökas för att säkerställa driftsfunktion. Kunden informeras och faktureras enligt gällande prislista för extra lagring.
Målgrupp
Kan beställas av IT-beställare hos kunder som har en IT-arbetsplatstjänst.
Beställning
Beställning skickas till ServiceDesk IT. Inom beställningen får kunden ett kostnadsförslag/offert av kundansvarig alternativt systemtekniker (blivande teknikansvarig) baserat på leverantörens specifikation beträffande rekommenderad prestanda.
Leverans
Offert inom en vecka efter komplett underlag. Installation inom 3 veckor förutsatt möjlighet till support av leverantör vid initial installation.
Support
Teknisk support ingår i tjänsten. Incidenter avseende driftstörningar anmäls via Serviceportalen alternativt telefon eller e-post till ServiceDesk IT. Support rörande funktionalitet, administration och kontohantering i verksamhetssystemet ingår ej.