Hur väljer vi politikerna i kommunen?

Vart fjärde år håller hela Sverige val.

I valet väljer medborgare i Sverige

vilka partier som ska bestämma i riksdagen,

landstingen och kommunerna.

 

Ett parti består av en grupp människor som kallas politiker.

Politikerna i ett parti tycker samma saker om hur riksdagen,

landstingen och kommunerna ska styras.


De partier och politiker som bestämmer i Skövde

har blivit valda av medborgarna som bor i Skövde.

 

Under perioden 2019 till 2022 styrs Skövde av Alliansen.

Det är partierna Moderaterna, Liberalerna,

Centerpartiet och Kristdemokraterna tillsammans.

Nästa gång vi får välja är i september 2022.

 

I kommunfullmäktige sitter politiker

från de partier som människorna i Skövde har valt.