Vigsel

Vigsel betyder att gifta sig.

De som inte vill gifta sig i kyrkan kan
bland annat boka tid och gifta sig hos kommunen.
Att gifta sig hos kommunen kallas för borgerlig vigsel.


Personen som viger paret är inte en präst.

Det är i stället en person som har fått lov

av Länsstyrelsen att viga par.

Den personen kallas för vigselförrättare.

Många vigselförrättare i Skövde är politiker.

Borgerlig vigsel görs i ett speciellt rum

som finns i Skövde stadshus.

Om ett par vill viga sig någon annan stans än

i stadshuset får de prata med vigselförrättaren.

Borgerlig vigsel är gratis.

För mer information

ring Skövde kommuns kontaktcenter på 0500 49 80 00.