Vigsel

Vigsel betyder att gifta sig.

De som inte vill gifta sig i kyrkan kan
bland annat boka tid och gifta sig hos kommunen.
Att gifta sig hos kommunen kallas för borgerlig vigsel.

Personen som viger paret är inte en präst.

Det är i stället en person som har fått lov
av Länsstyrelsen att viga par.

Den personen kallas för vigselförrättare.
Många vigselförrättare i Skövde är politiker.

Borgerlig vigsel görs i ett speciellt rum
som finns i Skövde stadshus.

Om ett par vill viga sig någon annan stans än
i stadshuset får de prata med vigselförrättaren.

Borgerlig vigsel är gratis.

För mer information
ring Skövde kommuns kontaktcenter på 0500 49 80 00.