Kommunfullmäktiges sammanträde.

Kommunfullmäktige i Skövde

Kommunfullmäktige kallas de politiker
som bestämmer de viktigaste sakerna i en kommun.
En politiker är en person som jobbar i ett parti.

De partier som får mest röster i valet i Skövde
får mest platser i kommunfullmäktige för sina politiker.
Kommunfullmäktige i Skövde har plats för 61 politiker.

Alla politikerna i kommunfullmäktige träffas 9
eller 10 gånger varje år i stadshuset.
Då pratar de om viktiga saker som till exempel
hur mycket pengar kommunen ska använda till olika saker.

När kommunfullmäktige träffas
får alla som vill komma och lyssna.
Det går även att lyssna på kommunfullmäktiges möte
på TV eller på Skövde kommuns hemsida.

Klicka här för att se kommunfullmäktiges möten.

Texten är inte på lättläst.


Hur många platser har partierna i
kommunfullmäktige år 2022 till 2026?

Socialdemokraterna har 16 platser.

Moderaterna har 13 platser.

Sverigedemokraterna har 9 platser.

Skövdepartiet har 9 platser.

Centerpartiet har 4 platser.

Kristdemokraterna har 3 platser.

Vänsterpartiet har 3 platser.

Miljöpartiet har 2 platser.

Liberalerna har 2 plaster.

År 2022 till 2026 är Monica Green från
Socialdemokraterna ordförande i kommunfullmäktige.

Klicka här för att se alla politiker i kommunfullmäktige.