Viktig information!
Den sista onsdagen varje månad kommer Mina sidor, för dig som har ett ärende hos Försörjningsstödsenheten, att vara stängt för en uppdatering. Du kan inte logga in på Mina sidor under den tiden. Om du har några frågor kan du kontakta din handläggare via Kontaktcenter på 0500-49 80 00.
Mina sidor
Via Mina sidor kan du:
- Följa ditt ärende när ansökan handläggs,
- Göra en e-ansökan om försörjningsstöd, och
- Få information om beslut och planerad utbetalning.
Tjänsten är öppen dygnet runt och du når den genom att logga in med ditt BankID. När något händer kring ditt ärende får du meddelande via sms och/eller e-post.
För att kunna använda Mina sidor och göra e-ansökan behöver du:
- Ha en handläggare på försörjningsstödsenheten,
- Ha tillgång till BankID eller annan giltig e-legitimation,
- Ha tillgång till en smartphone, surfplatta eller dator,
- Ha en fungerande e-postadress eller mobilnummer där vi kan kontakta dig.
Vill du ha mer information om hur du använder Mina sidor och ansöker digitalt kan du kontakta din handläggare.
E-ansökan
Ansökan är uppdelad i olika steg där du får svara på frågor om din situation och ekonomi. Under tiden som du fyller i ansökan sparas uppgifterna automatiskt. Om du pausar kan du fortsätta att fylla i din ansökan där du avslutade senast. När du fyllt i allting får du godkänna uppgifterna och den skickas då till din handläggare. Därefter kan du följa ditt ärende via Mina Sidor.
Tips när du ansöker:
- Ha räkningar, kvitton och uppgifter om inkomster nära till hands. Dessa ska skickas in tillsammans med ansökan. Du kan antingen ta kort på dem eller ladda upp filer från datorn.
- Om ni är två vuxna som ansöker om ekonomiskt bistånd ska ni ansöka tillsammans. För att skicka in ansökan måste båda logga in på Mina sidor.
Om det saknas några uppgifter kommer din handläggare att skicka information om detta via Mina sidor. Du får då e-post eller ett sms om att du behöver logga in på Mina sidor.
Uppföljningssamtal
Din handläggare kommer att meddela dig när det är dags att ha uppföljningssamtal. Detta kan vara via telefon, digitalt eller vid ett personligt besök. Vid samtalet kommer du tillsammans med din handläggare följa upp vad som har hänt sedan din senaste kontakt och gå igenom din planering.
Det är viktigt att du deltar i samtalet för att vi ska kunna göra färdigt utredningen för din ansökan.
Första kontakten?
Om det är din första kontakt med försörjningsstödsenheten ber vi dig att kontakta oss för att boka en besökstid. Du kan antingen kontakta oss via vårt kontaktformulär, via Kontaktcenter eller besöka vår mottagning på Skaraborgsgatan 19 A.