Lerdala förskola bygger sin verksamhet på, för dem viktiga värden. De har valt att se ett barn som i samspel:
- aktivt skapar sin egen kunskap och identitet tillsammans med andra barn och pedagoger genom att möta fenomen och begrepp, saker och ting i sin omvärld,
- möter förskolans miljö, som fungerar som mötesplatser,
- ”möts av delaktighet och inflytande, genom att deras intresse ligger till grunden för utformning av miljö och planering av den pedagogiska verksamheten” (Läroplan för förskolan, Lpfö 18).
Utforskande:
- ses med stor kompetens som upptäcker och utforskar sin omvärld med stöd av medforskande barn och pedagoger,
- har rätt att utforska sina förmågor i gemenskap med andra och berikas av att vi är olika med olika förmågor,
- ”nyfikenhet och lust att lära ska utgöra grunden för den pedagogiska verksamheten” (Läroplan för förskolan, Lpfö 18).
Glädje:
- inspireras till glädjefulla aktiviteter med skratt och leenden. De ska mötas av en start i livet som ger livsmod, framåtanda och humor.
Förskolans pedagogik utgår från läroplanen för förskolan och de hämtar sin inspiration från Reggio Emilia-filosofin. Deras pedagogiska tankar bygger på det kompetenta barnet, ett rikt och kommunicerande barn som i samspel och utforskande vill växa och skapa sig kunskap. Reggio Emilia-filosofin är ett förhållningssätt som utvecklas i sitt eget sammanhang.
Jämför förskolor
Med hjälp av vår jämförelsetjänst kan du jämföra förskolorna i kommunen. Både kommunala och enskilda/fristående verksamheter finns med i jämförelsen. Uppgifterna baseras på information från officiell statistik och kvalitetsundersökningar.